Hvad er rugby?

RUGBY PAÌŠ VERDENSPLAN

RUGBY ER en af verdens største idrætsgrene og er organiseret i World Rugby. World Rugby
arrangerer VM i Rugby, som afvikles hvert fjerde år, senest i New Zealand i 2011 og England i 2015. VM i rugby er en af verdens største sportsbegivenheder.

I 2016 vil rugby være at finde på det olympiske program efter en del års pause. Turneringsformen ved OL er syvmandsrugby (Sevens) hvor der er en herrer og kvindeturnering. Syvmandsrugby er en af de hurtigst voksende sportsgrene på verdensplan.

RUGBY I DANMARK

I Danmark har der været spillet rugby siden 1931. Dansk Rugby Union (DRU) blev stiftet i 1950 og har i dag knap 2200 medlemmer fordelt i mere end 26 klubber. Danmarksturneringen for seniorer afvikles fra april-oktober med en kort somerpause.

Sideløbende har DRU naturligvis en pokalturnering og derudover DM for børn- og unge (u/9, u/11, u/13, u/15 og u/17) samt DM for old boys (over 35 år), DM i sevens, DM for kvinder og DM i inden- dørs rugby. DRU har, udover A-landsholdet, også sevenslandshold, u/20 landshold og u/17-18 landshold. Danmarks A-landshold rangerer nummer 67 på verdensplan.

RugbyIsGoodForYou

RUGBY PAÌŠ BANEN

RUGBY ER en sjov sport med fart over feltet og en god stemning omkring banen. Rugby spilles ikke kun af voksne, veltrænede idrætsfolk, men er en sport for alle størrelser.

RUGBY ER et elegant og smukt spil som kombine- rer det fysiske element med det intellektuelle. Man skal kunne tackle modspillere som nogle gange er væsentligt større end en selv. Det kræver god teknik.

RUGBY ER en kontaktsport for gentlemen. Der bliver gået til makronerne og man bruger ikke be- skyttelse på kroppen. Er man i angreb går kræfterne på at løbe, skubbe og kæmpe sig forbi forsvaret.

RUGBY ER også en meget social sport. Når kampen er færdig danner hjemmeholdet en port og klapper modstanderen af banen. Efterfølgende mødes man i hjemmeholdets klubshus, hvor man hygger sig sammen, mens kampens bedste spillere bliver hyldet på behørig vis.

Se højdepunkter fra det seneste VM i England 2015 her: